Op de Hoebanx-site in Hasselt zijn de werken begonnen om plaats te maken voor een indrukwekkende nieuwe studentencampus. Het masterplan omvat onder meer een gebouw voor de faculteit Bedrijfseconomische Wetenschappen van de Universiteit Hasselt en een studentenhuisvesting. Een ambitieus bouwproject met als doel Hasselt te laten groeien naar een stad met 15.000 studenten.
Bouwonderneming Haex is op de Hoebanx-site aan de Elfde Liniestraat en het Kolonel Dusartplein in Hasselt aan de slag gegaan voor projectontwikkelaar Curon. “Op de plaats van de voormalige sporthal bouwen wij een studentenhuisvesting van 274 studentenkamers met bijhorend restaurant en een conciërgewoning”, zegt technisch directeur Nico Vanclooster. “De bronbemaling is opgestart zodat de grondwerken kunnen worden afgerond. Tweede helft van maart is bouwpartner CVR gestart met de uitvoering van de paalfundering.”
Vanaf het begin maakt CVR deel uit van het bouwteam rond het project. “Voor het gedeelte van de fundering heeft werken in een bouwteam als voordeel dat in de voorbereidingsfase de verschillende paaltypes met een open mindset onderling kunnen worden vergeleken. Niet alleen budgettair, maar ook op het vlak van de minimale impact in het geheel”, verduidelijkt Jeroen Tijsen, hoofd van de studie- en ontwerpafdeling. “Vibropalen zijn voor dit bouwproject naar voren gekomen als de beste oplossing.”
Vibropalen zijn grondverdringende funderingspalen, die CVR plaatst met een heistelling uitgerust met een hoogfrequent trilblok met variabel moment en amplitude. Deze funderingspalen vangen zowel verticale druk- als trekkrachten op. Jeroen Tijsen: “Onze eigen studiedienst heeft eerst de ideale draagvermogens berekend voor de ondergronden op de site. Dit is vrij ongebruikelijk in het hedendaagse bouwproces, maar het geeft uiteindelijk wel de meest economische oplossing. Vibropalen hebben in verhouding tot de diameter van de paal het grootste draagvermogen, zodat we met zo slank mogelijke palen kunnen werken. Daardoor worden de oppervlaktes van de funderingszolen tot een minimum beperkt, wat de kosten drastisch reduceert.”
“In het eerste basisontwerp van de ingenieur waren ongeveer 600 palen voorzien”, geeft Jeroen Tijsen aan. “Door de intensieve samenwerking in het bouwteam hebben we dit aantal kunnen terugbrengen tot 481 en ook deze ingreep heeft de bouwheer een aanzienlijke kostenbesparing opgeleverd.” Nico Vanclooster knikt: “Dankzij het werken in een bouwteam en het denken in oplossingen, realiseren we een haalbaar project voor onze klant.”
Erik Cajot