In Bilzen heeft een van de grootste oogklinieken van ons land de deuren geopend. Niet alleen de omvang van de nieuwbouw loopt in de kijker, maar ook het unicum van twee verschillende oogartsenpraktijken onder één dak.
De gloednieuwe en hypermoderne oogkliniek aan de oprit van de E313 in Bilzen is 1100 vierkante meter groot, stelt tien oogartsen te werk en telt vier operatiekamers. Het zorgcentrum is opgesplitst in twee delen. Aan de rechterzijde kunnen patiënten bij Oogcentrum Zie terecht voor algemene oogheelkunde. In de linkervleugel is ZieZonder gevestigd, met een aparte ingang en aparte wachtzaal. Dit praktijkgedeelte focust uitsluitend op refractieve chirurgie, voor patiënten die kiezen voor een leven zonder bril.
Oogcentrum Zie is efficiënt ingericht om de hoge turn-over en de flow van de patiënten zo vlot mogelijk te laten verlopen. Centraal is er een wachtzaal, met aan de ene kant de onderzoeksstraat en aan de andere kant zeven oogartsconsultatieruimten. Bij ZieZonder kloppen patiënten aan voor een gespecialiseerde behandeling, wat een lagere turn-over met zich meebrengt. Daarom heerst in dit gebouwdeel een loungegevoel en een rustige sfeer, gecombineerd met eenzelfde indeling als in Oogcentrum Zie.
De realisatie van de oogkliniek werd toevertrouwd aan Bouwbedrijf Janssen. Hoofdprojectleider Kevin Bijnens geeft tekst en uitleg. “Nadat de landmeter op het perceel de precieze inplanting van het gebouw had uitgezet, staken we op 25 april 2023 de eerste spade in de grond op de plaats waar exact een jaar later de nieuwe oogkliniek is verrezen.”
Bouwbedrijf Janssen heeft de kelderverdieping uitgegraven tot op het niveau van de funderingspalen. “Omdat de ondergrond niet stevig was, hebben wij aanzienlijk meer grond weggegraven en een dikke koffer moeten maken om de heimachine haar werk te kunnen laten doen. Onder de kelder zijn 137 funderingspalen in de grond geheid. Eind mei is het gieten van de betonnen kelder gestart. De kelder is eerder klein, waardoor nagenoeg heel het gebouw zoals een paddenstoelvloer op palen steunt en overal overkraagt. Best wel spectaculair!”
De buitenschil van het volledige pand hangt vast aan de binnenschil. “De zichtbetonbouw aan de buitenzijde is eigenlijk de draagstructuur. Dus alle bekken aan de binnenkant zijn aan de buitenschil bevestigd. Bij deze manier van werken hebben we eerst het zichtbeton geplaatst en dan pas de predallen, die vasthangen aan de buitenschil. Voor het stutwerk en de bekistingen bracht dit extra werk met zich mee. Want het beton dat je stort, stort je tegen het zichtbeton op. Wij moesten er dan ook 100 procent zeker van zijn dat het zichtbeton voldoende was verankerd en niet kon bewegen.”
Tijdens het bouwverlof vorig jaar zijn op het gelijkvloers de muren in kalkzandsteen opgetrokken. “Meteen na de vakantie is ons team begonnen aan het dek van de eerste etage. Eind oktober was de buitenschil helemaal klaar. Daarna volgden de plaatsing van het buitenschrijnwerk en de ramen, de pleisterwerken, de buitenaanleg, de installatie van de technieken, het storten van de polybetonvloer op de benedenverdieping, het schilderwerk en de rest van de binnenafwerking. Op 25 april dit jaar hebben we het project afgerond. Bij Bouwbedrijf Janssen blikken wij terug op een heel aangename samenwerking met de bouwheer en Dhoore Vanweert Architecten. Alle betrokken partijen hebben hun uiterste best gedaan om de einddatum te halen. En daar zijn we met z’n allen met glans in geslaagd”, vindt Kevin Bijnens.
Voor het buitenschrijnwerk deed Bouwbedrijf Janssen een beroep op Kubomat. “Onze vakmensen hebben zowel de ramen en het glas geplaatst als plooiwerken en verlijmingen uitgevoerd”, vertelt bestuurder Patrick Caelen. “De ruiten zijn gemiddeld tussen zes en acht meter breed, opgedeeld in twee delen die koud tegen elkaar zijn verlijmd. Een ruit van dat kaliber heeft een gemiddeld gewicht van 500 tot 600 kilo. Op het gelijkvloers hebben wij al het glas rondom kunnen plaatsen. Maar omdat het bouwterrein één natte poel was, zijn de ruiten voor de verdieping via de voorkant het gebouw ingestoken met een kraanwagen. Daarna zijn ze langs de binnenzijde verder getransporteerd met een mobiele kraan over de betonnen welfsels om ze uiteindelijk aan de achter- en zijgevels in de raamkaders te plaatsen. Een pittige uitdaging die ons team uitstekend heeft getackeld.”
De inkomsassen op het gelijkvloers zijn ook een sterk staaltje van het vakmanschap van Kubomat. “Die zijn opgebouwd met vier dubbele automatische glazen schuifdeuren en een volledig glazen achterwand. Deze deuren en ook de andere toegangsdeuren hebben we voorzien van elektrische deursloten te bedienen met een badge”, zegt Patrick Caelen.
Erik Cajot