POM Limburg en provincie Limburg hebben eind augustus het parkeergebouw geopend dat ze samen realiseerden op Bouwcampus 2.0 in Diepenbeek. Daarmee werd nog voor de start van het academiejaar gratis extra parkeergelegenheid voor campusbezoekers en studenten verzekerd.
Om de groene ruimte op de campus maximaal te behouden, gebeurde de ontwikkeling in de hoogte en grotendeels op de voormalige parkeerplaats. “In het kader van een duurzaam ontwerp hebben we gefocust op een ecologisch verantwoorde constructie, geïntegreerd in een circulaire economie”, klinkt het bij Jaspers-Eyers Architects. De grondoppervlakte van het nieuwe parkeergebouw bedraagt bijna 2.450 vierkante meter, de totale oppervlakte ruim 10.700 vierkante meter. “Het gebouw, met een modulaire opbouw, omvat in fase 1 een parkeergarage met 366 plaatsen voor wagens en een ruime stalling voor 53 fietsen, waarbij flexibiliteit en duurzaamheid vooropstaan. De keuze voor verticale uitbreiding in fase 2 bevordert het groenbehoud op de site. Dit concept benadrukt de principes van integratie met de omgeving, aanpasbaarheid, duidelijke circulatie, energie-efficiëntie en modulariteit.”
Het parkeergebouw illustreert een toekomstgerichte aanpak. “De modulaire parkeergarage kan zich in de toekomst aanpassen aan evoluerende behoeften”, zegt Tom Vandeput, gedeputeerde voor Economie en voorzitter van POM Limburg. “Opmerkelijk is ook de snelheid waarmee ze is neergezet. De volledige betonstructuur kwam in minder dan zes maanden tot stand met als resultaat een totale doorlooptijd van slechts 10 maanden. Dit gebeurde met de inzet van Building Information Modeling (BIM) en de prefabconstructie van betonnen elementen. De realisatie van de parkeergarage werd mee mogelijk gemaakt dankzij een provinciale financiering van 6,8 miljoen euro.”
“Democo heeft mee ingestaan voor het ontwerp van deze design & build-opdracht”, vertelt projectmanager Peter Jamin. “Qua uitvoering lag de uitdaging in de timing. Door de barre weersomstandigheden vorige winter is de montage van de prefabelementen pas in januari kunnen starten. Toch zijn we erin geslaagd het bouwwerk voor het bouwverlof op te leveren. Dit project is trouwens uitgevoerd in synergie met onze zusterbedrijven AEW en Vandenbriele die behoren tot The Energy Circle, een onderdeel van Democo Group.”
“Het principe van circulair bouwen op ontwerp- en gebouwniveau wordt uitstekend geïllustreerd door de aanwezige focus op aanpasbaarheid en demonteerbaarheid”, vervolgt Jaspers-Eyers Architects. “De keuze voor een modulaire opbouw, een extra ruime vrije hoogte en verticale uitbreiding in fase 2 bevordert aanpasbaarheid aan toekomstige behoeften. Daarnaast is de demonteerbare gevel met houten latwerk een cruciaal element, waardoor materialen kunnen worden hergebruikt. Dit ontwerp benadrukt niet alleen duurzaamheid, maar creëert ook een flexibel en evoluerend gebouw, dat zich aanpast aan veranderende eisen en zo een circulaire benadering op ontwerp- en gebouwniveau belichaamt.”
Tom Vandeput: “Met de mogelijkheid om een extra vijfde verdieping toe te voegen, kan het aantal parkeerplaatsen significant worden uitgebreid naar 500. Het gebouw is ontworpen met hogere plafonds dan standaardparkeergarages en beschikt over een centrale hellingbaan, die indien nodig kan worden verwijderd. Zo behoudt het langer zijn vastgoedwaarde. Het gebouw hoeft dus niet te worden gesloopt na verloop van tijd, maar kan een nieuwe invulling krijgen. Door zonnepanelen en laadpalen met een slim energiemanagementsysteem te integreren, is het gebouw zelfvoorzienend in energie en ontworpen met het oog op energie-efficiëntie.”
“Het project excelleert als voorbeeld van circulair bouwen op diverse vlakken”, aldus Jaspers-Eyers Architects. “De integratie van technieken zoals regenwateropvang en -infiltratie en energiezuinige verlichting benadrukken het duurzaam karakter. De ligging bevordert groenbehoud en toekomstige ontwikkelingen. Bovendien wordt de toepassing van product as a service benadrukt door de herbruikbare gevelelementen. Het gebruik van materialenpaspoorten waarborgt de traceerbaarheid en herbruikbaarheid van bouwmaterialen, wat het project tot een holistisch circulair voorbeeld maakt.”
Het nieuwe parkeergebouw is een integraal onderdeel van de strategie om het campushart autoluw te maken. Tom Vandeput: “Wij moedigen studenten en campusbewoners aan hun auto’s aan de rand van de campus te parkeren en te voet of met de fiets verder te reizen. Nieuwe wandelpaden zullen het parkeergebouw verbinden met andere delen van de campus, waaronder autoluwe routes naar de Health Campus en de nieuwe Spartacushalte in het campuscentrum.”
Erik Cajot