Veiligheid op werven is meer dan een checklist of een reeks voorschriften. Het is een attitude die diepgeworteld zit in elk aspect van de werkzaamheden. Vijf tenoren verzamelen bij Boels Rental en vertellen hoe ze de cruciale waarden in de praktijk brengen en ook bijstellen in de veranderende bouwwereld.
“Werfdiefstallen blijven een groot probleem”, begint Mathias Germeau, operations & project manager bij Watchtower Security Solutions Belgium. “Doorgaans gaat het om diefstallen van klein en groot materieel of aanwezige voorraden. We proberen dat voornamelijk tegen te gaan door cameramasten te plaatsen. Of een kleiner model, dat eerder in dode hoeken of binnengebouwen wordt gebruikt.”
Mathias Germeau: “De omvang en de samenstelling van een gebouw is zeer complex. Daarom zijn wij creatief in de oplossingen die we aanreiken. Bij ons is de toepassing van artificiële intelligentie of AI, dat bepaalde vormen kan herkennen, een grote stap voorwaarts. Wij installeren sinds anderhalf jaar AI-units in onze cameramasten en de resultaten zijn spectaculair. Op die manier bieden we klanten een meerwaarde. Wij bewaken standaard de perimeter van een site, meestal op beweging. Qua veiligheid willen we met behulp van AI testen of wij kunnen nagaan of iedereen op een werf een helm draagt. En zo maandelijks registreren hoeveel mensen dat wel of niet doen, wat interessant kan zijn om oplossingen aan te dragen.”
Bert Kaes, manager techniek en logistiek bij Boels Rental: “Na de ondertekening ontvangen onze klanten hun huurcontract per e-mail. En dit samen met een link naar de nodige uitleg en een filmpje over de werking van de gehuurde machines of gereedschappen. Zo kunnen we de werkdruk aan onze balie zo laag mogelijk houden. Op werven leveren wij graafmachines en hoogtewerkers waarbij we ervan uitgaan dat de gebruikers gecertificeerd zijn om ermee te werken.”
Peter Rouvrois, preventieadviseur bij Houben: “In ons bouwbedrijf nemen wij het voortouw in het creëren van een cultuur waarin veiligheid vooropstaat. Dat zijn we ook aan onze status verplicht, zodat wij jaar na jaar succesvol ons VCA-certificaat kunnen verdedigen. Om te beginnen zorgen we ervoor dat onze interne veiligheidsopvolging helemaal op punt staat. Wij doen hiervoor onder meer een beroep op de veiligheidssoftware Vario Business. Daarnaast organiseren we sinds 2017 onze jaarlijkse veiligheidsdag met workshops voor alle medewerkers, in samenwerking met partners waaronder CWB en een PBM-leverancier. Deze dag staat in het teken van thema’s zoals valbeveiliging, gehoorbescherming en het veilig gebruiken van machines en verankeringen.”
Peter Rouvrois: “Met het thema ‘Veiligheid neemt nooit pauze’ van ons jaaractieplan 2024 willen wij iedereen bij Houben extra op scherp zetten en bewustmaken van het feit dat een werk-, weg- of zelfs thuisongeval in de kleinste onoplettendheid kan schuilen. Als we dit bewustzijn kunnen stimuleren, kan dat alleen maar positieve gevolgen hebben op de aard van én het aantal arbeidsongevallen. Idem voor de duur van de bijhorende herstelperiodes.”
Danny Foerier, safety project manager bij CWB: “Bewustmaking is essentieel. Het aantal ernstige arbeidsongevallen stijgt nog elk jaar. Nochtans zijn de huidige machines veel veiliger dan pakweg 10 jaar geleden en hebben medewerkers aanzienlijk meer opleidingen genoten. Maar vaak is men zich niet bewust van de gevaren.”
Peter Rouvrois: “Bij Houben hechten wij enorm veel belang aan de betrokkenheid van het management bij wat er op onze werven gebeurt. We starten elk jaar, op elke werf, met een toelichting van de vooruitzichten en de veiligheidscijfers en -doelstellingen. Bijkomend word ik ieder kwartaal een dag lang vergezeld door ieder lid van de directie tijdens mijn bezoeken aan lopende werven. Op die manier weten ook onze directieleden perfect wat ter plaatse speelt en kunnen ze meedenken over waar gerichte verbeterprocessen kunnen worden opgezet.”
Peter Rouvrois: “Belangrijk is ook dat onderaannemers helemaal mee zijn in ons veiligheidsverhaal. Daarom hebben wij een veiligheidsfilm laten maken in maar liefst 14 talen. Deze film duurt acht minuten en is opgebouwd aan de hand van onze vijf ‘gouden regels’: PBM’s dragen, leuningen plaatsen, gaten en openingen dichtleggen, stellingen correct opbouwen en orde en netheid naleven. De film tonen we, zonder uitzondering, aan iedere betrokken persoon op diens eerste werkdag op de werf.”
Bert Kaes: “Bij Boels Rental houden wij maandelijks een werkplaatsinspectie. Verder organiseren we twee keer per maand een toolboxmeeting. Dit houdt in dat wij een bepaald topic bespreken zoals werken met vloeistoffen of batterijen vervangen. En twee keer per kwartaal doen we een TRA of Taak Risico Analyse.”
Peter Moonen, business center manager bij Federale Verzekeringen: “Vanaf 2025 gaat er een wetswijzing in en kunnen zaakvoerders bij ernstige en dodelijke arbeidsongevallen niet alleen burgerrechtelijk, maar ook strafrechtelijk worden vervolgd. Anderzijds kunnen wij als verzekeraar een arbeidsongeval op de werkvloer niet weigeren als de betrokken persoon geen valbeveiliging of veiligheidsschoeisel droeg. We moeten de schade in dat geval vergoeden. Maar uiteindelijk komt zo een voorval op de schadestatistiek van het bedrijf in kwestie. Daarnaast riskeert het bedrijf om op de lijst van de 200 ondernemingen met een verzwaard risico te belanden. Deze ondernemingen zijn verplicht een forfaitaire preventiebijdrage te betalen. De bijdrage is verschuldigd aan de arbeidsongevallenverzekeraar, die het geld gebruikt om een actieplan op te stellen met concrete preventiemaatregelen om de frequentie en de ernst van de ongevallen te verminderen. Weigert een onderneming deze begeleiding, dan moeten wij dat melden aan de federale overheidsdienst en volgt er nog een boete bovenop. Maar ik merk dat de bewustwording bij bedrijven groeit, wat een goede zaak is.”
Peter Moonen: “We hebben hebben dit jaar al een eerste sessie over de wijziging van de bestuurdersaansprakelijkheid gehouden voor leden van Embuild Jong Limburg. En het is de bedoeling om in het najaar een vervolgsessie te laten plaatsvinden.”
Danny Foerier: “Heel wat ploegbazen beseffen niet voor welke feiten ze verantwoordelijk kunnen worden gesteld. De hoeveelheid opleidingen die CWB geeft rond taken en verantwoordelijkheden neemt de laatste jaren sterk toe. Tijdens deze opleidingen zie ik de ogen van veel deelnemers open gaan.”
Bert Kaes: “Er wordt vandaag veel meer gebouwd in steden en stadskernen. Voor ons is het aanrijden met een dieplader dan meestal een probleem, onder meer omwille van de smalle straatjes. Wij moeten in die situaties de chauffeur begeleiden met een bijkomend voertuig.”
Danny Foerier: “We krijgen meer en meer vraag naar opleidingen over omgaan met agressie. Zodra een vrachtwagen bijvoorbeeld de rijweg aan een werf blokkeert, maken mensen zich tegenwoordig kwaad. Zover is het al gekomen.”
Erik Cajot