Wie het gloednieuwe bedrijventerrein Kristalpark III in Lommel oprijdt, spot al snel het oranje-zwarte pand van horecagroothandel Van Zon. Een reus van een gebouw, dat dankzij een aantal kundige bouwpartners en een welwillende klant – en met wat hulp van de eerste lockdownperiode – binnen zeer korte tijd is opgeleverd en betrokken.
Van Zon is een bekende naam in de horecawereld, inmiddels met CEO Marion Van Zon als derde generatie aan het roer. Het bedrijf heeft drie winkels en een goedlopende leveringsdienst en opereerde tot 2020 vanuit een distributiecentrum in Hamont-Achel. “Dat barstte bijna uit zijn voegen”, vertelt Marion. “We hadden al langer het idee om te investeren in een nieuw pand, dus in 2019 waagden we de sprong en stelden we de plannen op voor een grotere en future-proof hoofdzetel.” Daarvoor schakelden Marion en haar man Koen Beckers, medezaakvoerder, de hulp in van een team bouwexperts waar ze al eerder mee hadden samengewerkt voor de bouw van hun winkel in Beerse: bouwbedrijf Mathieu Gijbels, HVC Architecten en Studiebureau GDb Engineering. Opnieuw het juiste recept voor een succesvol project.
Bij binnenkomst in de centrale hal maakt de zakelijke en industriële buitenkant van het gebouw direct plaats voor sfeer en warmte. Zwarte en houten accenten lopen in elkaar over en het interieur is tegelijkertijd strak én tijdloos. De plannen voor uitbreiding waren dan ook niet enkel een kwestie van vierkante meters, zo vertelt Marion. “We wilden graag een sfeervol kantoor met open landschappen, waar je wel een eigen werkplek hebt en elkaar niet stoort, maar toch meer cohesie creëert in het team. En dat is perfect gelukt. Bovendien wilden we de ruimtes zo goed mogelijk benutten. Deze inkomhal is bijvoorbeeld multifunctioneel ingericht: het is de hal, maar ook een eetzaal, vergaderzaal en opleidingsplek. Op de ongelijke treden van de brede trap naar boven kun je wandelen, maar ook zitten. En de akoestiek is, ondanks al die open ruimte, fantastisch.”
Stuk voor stuk kenmerken van een slim design, waar alle partijen over hebben meegedacht. “De klantvraag van Van Zon betrof ruimte, innovatie en de mogelijkheid tot verdere uitbreiding”, vertelt Robby Engelen, projectleider bij Gijbels. “Omdat we al eerder hadden samengewerkt, kwamen we samen relatief snel tot een BIM-model dat voldeed aan die eisen. De uitdaging lag vooral in de grootte van het benodigde perceel. En het mocht niet te ver van Hamont verwijderd zijn, want anders liep Van Zon het risico op personeelsverlies.” Er werden meerdere percelen bezocht, maar het duurde even voordat de groep het juiste stuk grond aantrof. “Het tekort aan industriële bouwgrond wordt almaar groter”, vult Rik van Com, zaakvoerder van HVC Architecten, aan. “Maar gelukkig konden we ons ondertussen op het ontwerp van het pand storten en hiervoor alles in orde maken. Alle neuzen stonden in dezelfde richting, mede dankzij de familiale insteek van alle bouwpartners en de bouwheer. Toen we eenmaal de juiste locatie vonden, hier in Kristalpark III, ging het vergunningsproces snel en konden we beginnen.”
Dat het een spannende periode betrof, staat buiten kijf. De bouw begon immers in maart 2020, vlak voor de uitbraak van het coronavirus, en enkele weken later viel de gehele Belgische horeca in een zwart gat. “We hebben toen serieus even om de tafel gezeten om te bespreken of we dit wel moesten doen”, zegt Marion. “Ook voor ons was dat immers een heel onzekere tijd. Maar we wisten dat het virus niet eeuwig zou blijven en besloten dat de bouw en verhuizing nog altijd nodig waren om verder te kunnen groeien.” Die keuze pakte goed uit. Door de lockdowns heen kon het bouwteam hard doorwerken, al was het met de nodige aanpassingen. Tegen de tweede lockdown was het pand klaar voor de eerste activiteiten. Door de rustige horecamarkt kon Van Zon zelfs binnen één weekend alle goederen, lijnen en materiaal verhuizen naar het nieuwe adres.
Bij de start van bouwproces waren de duurzaamheidseisen nog niet zo scherp als nu, en toch koos Van Zon voor een innovatief en groen ontwerp. “Koen Beckers is zelf heel bekend met de bouwmaterie en ging heel bewust voor een future-proof concept met meerdere technologische snufjes die het gebouw naar een ander niveau hebben getild”, zegt Dave Beuten, Algemeen en Operationeel Directeur bij Gijbels. Koen beaamt dat. “Het was misschien geen noodzaak, maar als je als familiebedrijf een pand neerzet voor de komende generaties, dan kies je logischerwijs voor duurzaamheid. Al kost dat vaak meer. Doordat we daarvoor openstonden, hebben we nu een distributiecentrum in handen waarvan de total cost of ownership in de toekomst een pak lager zal zijn dan bij een traditioneel gebouw.”
Daar kan Geert De bruyn, zaakvoerder van Studiebureau GDb Engineering, over meepraten. Hij specialiseert zich in zero-energy building en was verantwoordelijk voor het zo groen mogelijk optimaliseren van dit nieuwe pand. “We hebben te maken met een gebouw dat 2,5 keer groter is dan het vorige”, vertelt hij. “Het bevat een vrieskoeling van -22 °C en een koeling van 4 °C, grote energietrekkers. En Koen en Marion gaven al aan dat het energieverbruik niet meer mocht zijn dan voorheen. Dat was een uitdaging op zich. Maar door middel van doorgedreven technologie, verbruikt Van Zon inmiddels 27% minder energie dan met het oude pand.”
Hoe dat mogelijk is? Quasi elk energie-gerelateerd onderdeel van het gebouw is uitgepuurd. Bijna de helft van de energiebehoefte haalt het bedrijf nu uit de eigen zonnepanelen, er wordt geen gas meer gebruikt én Van Zon investeerde in geothermie. Geert: “Bij koelprocessen komt veel warmte vrij die meestal via het dak wordt afgevoerd. Maar in warme seizoenen is dat niet efficiënt. Dankzij geothermie kunnen we die warmte in de bodem opslaan en tijdens koude seizoenen weer ophalen.” Ook de balansventilatie in het gebouw komt ter sprake, wanneer Rik Van Com ons op de strakke, zwarte klimaatplafonds wijst. “Dat, gecombineerd met passieve koeling en temperatuursystemen in de vloer, zorgt voor een afgiftesysteem dat ontzettend veel comfort biedt. Op die manier heeft niemand last van onaangename luchtverplaatsing zoals je dat met een airco wel hebt. En daarbij is het ook nog eens onderhoudsvriendelijk.”
Dat dit project de moeite waard was en daarnaast ook nog eens een geslaagde groepsinspanning, blijkt uit alles. “We zijn heel erg blij met het resultaat”, zegt Marion. “Eerlijkgezegd gaat het nu ook zo goed met het bedrijf, dat we al bijna aan nieuwe uitbreiding toe zijn. Gelukkig hebben we daar ook ruimte voor voorzien. En we weten alvast met wie we het zouden bouwen.”