Gloednieuwe, state-of-the-art site voor Staf Cars in Pelt: “Dit is uniek in België”

Op de site van een voormalige hekwerkfabrikant in Pelt, vlakbij de afrit van de Noord-Zuidverbinding, nam personenvervoersbedrijf Staf Cars zonet een gloednieuwe werkhal in gebruik. Het pand van 10.000 m2 en de aangrenzende megaparking vormen de perfecte vertrek- en aankomstplaats voor de ruim 100 bussen van het bedrijf. We ontmoeten de bouwheer en betrokken bouwpartners ter plaatse voor een rondleiding.

Media Image

Staf Cars bestaat al sinds 1951 en werd opgericht door Gustaaf Cremers, de vader van huidig zaakvoerder Paul Cremers. Het bedrijf richt zich op verschillende doelgroepen en verzorgt personenvervoer voor scholen, verenigingen en bedrijven. Daarnaast organiseert Staf Cars daguitstappen, meerdaagse reizen door Europa, internationale lijndiensten zoals Flixbus, en meer. “Met ruim 200 mensen in dienst op meerdere locaties waren we toe aan één centrale werkplaats waar alle bussen en diensten samenkomen”, vertelt Paul Cremers. “Ons oog viel op deze locatie, voorheen van Van Merckstein. De site was al 10 jaar onaangeroerd gebleven, maar wel heel degelijk aangelegd. Bovendien is dit de perfecte locatie, zo vlak naast de Noord-Zuidverbinding. We besloten het bestaande pand te hergebruiken en het terrein een goede invulling te geven.”

Media Image

Nieuw gebouw in bestaand gebouw
En bij die plannen was de input van Johan Kosten, architect-zaakvoerder bij Architectenbureel S.R.&T., onmisbaar. “Een van de structurele uitdagingen in dit project was het feit dat Staf Cars een nieuw gebouw in een bestaand gebouw ging plaatsen”, vertelt hij. “Het was daardoor geen kwestie van snel een nieuw gebouw op te trekken – de hele constructie moest ín het pand worden gebouwd. Ook moesten we nog toestemming krijgen van de adviseurs van het Agentschap Verkeer en Wegen, die betrokken waren vanwege de centrale locatie.” Met partners Jos Lemmens, zaakvoerder van Q-Capital, en Pierre Dilien van hoofdaannemer Dilien Metaalwerken rond de tafel werd het project uitvoerig besproken. “Er waren ook plannen voor een kantoortoren”, zegt Pierre Dilien, “maar door corona staat dat deel van het project even on hold. De komende jaren zal het kantoor hier wel gebouwd worden, zodat ook de werkplekken op de site in Lommel hiernaartoe kunnen verhuizen.”

High-tech campus
Op de nieuwe site spelen hoogwaardige IT-oplossingen een grote rol. “We hechten veel belang aan state-of-the-art materiaal”, licht Paul Cremers toe. “Het moet een high-tech, future-proof campus worden. Zo installeren we later nog software waarmee bussen automatisch op eventuele schade worden gescand.” Zowel in de ruwbouw als de uitvoering moesten de aannemer en architect daarom flink vooruitdenken. Johan Kosten: “Geen evidente oefening, maar gelukkig stonden alle neuzen in dezelfde richting.” Jos Lemmens, die de coördinatie tussen de verschillende partners op zich nam, beaamt dat. “Je merkte tijdens de bouwfase dat elke partij zijn eigen verantwoordelijkheid opnam én analyseerde welke invloed zijn werk had op dat van de anderen. Dankzij die aanpak liep alles op rolletjes en kon Paul zich blijven focussen op de continuïteit van het bedrijf.”

Milieuvriendelijkheid
In de nieuwe werkplaats kunnen de ruim 100 bussen – waarvan 40 dubbeldekkers en 6 bussen met bedden – gepoetst, omgebouwd en onderhouden worden. Buiten staan twee tankstations op de eigen site, volledig uitgerust om vier bussen tegelijkertijd te laten tanken. Aan die stations worden de bustoiletten ook leeggezogen, wordt de watervoorraad bijgevuld en ondergaan zowel de interieurs als exterieurs een poetsbeurt. “Voor de carwash gebruikt het bedrijf 100% gerecupereerd regen- water”, vertelt Johan Kosten. “Daar zit nog een eigen zuiveringsinstallatie tussen, zodat het water van de beste kwaliteit is. Die milieuvriendelijkheid trekken we door naar plannen om een eigen windmolen en zonnepanelenpark neer te zetten.”

Media Image

Streven naar perfectie
In de toekomst zal Staf Cars verder nog heel wat andere ontwikkelingen implementeren. De hoofdvestiging blijft in Pelt, maar er zullen wel meerdere kleine hubs door de Benelux geplaatst worden voor snelle pitstops. Ook wordt er voor optimale zuiverheid een extra hal ingericht met sterke verlichting, zodat de poetsploegen onder de beste omstandigheden hun werk kunnen doen. Paul Cremers: “Ik ben alvast ontzettend trots op de kwaliteit van de werkplaats die we hier hebben neergezet. De site is zonder twijfel uniek in België en boezemt onze potentiële klanten meteen vertrouwen in. Wie de werkplaats bezoekt, ziet direct waar we voor staan: professionaliteit en alleen het allerbeste comfort.” Of het nu gaat om het reeds gerealiseerde pand of de nevenprojecten die nog zullen volgen, de bouwpartners zijn het eens over de zeer positieve samenwerking. “Perfectie is soms moeilijk te bewerkstelligen, maar we streven er allemaal naar”, besluit Jos Lemmens. “Met de juiste mankracht, technische skills en materieel, maar vooral ook met de juiste mindset, zijn we heel ver geraakt.”

Tekst Annelies Plugge | Fotografie Staf Cars & Boumediene Belbachir

25 nov. 2024

Deel dit artikel

Partners

Structurele Partners