Limburg Bouwt neemt de evolutie van parket onder de loep. Wij gingen ons licht opsteken bij vooraanstaande spelers in de sector. Op 9 maart schoven we met zijn allen aan voor een rondetafelgesprek bij Williams & Koch Europe, gespecialiseerd in het produceren van kleurtoepassingen en kleursystemen op maat.
Kloof tussen midden- en topsegment
Koen Willems: “Wij stellen vast dat de kloof tussen het middensegment en het topsegment exponentieel groeit. Het onderscheid wordt onder meer gemaakt naar speciallekes in de afwerking en designeraspecten.”
Sophie Luyckx: “Klanten kloppen bij ons aan met Instagram-foto’s en moodboards. De lat wordt steeds hoger gelegd. Hun budget daarentegen is vaak omgekeerd evenredig.”
Massimo Pignanelli: “Als bouwpartners moeten we clusteren en constructief samenwerken met elkaar. Want het budget van de klant wordt inderdaad krapper en toch wil hij een instagrammable interieur. Het is eveneens noodzaak de klant op te voeden. Zo moet je hem bijvoorbeeld duidelijk maken dat parket een natuurproduct is waarbij de kleur niet kan worden gegarandeerd.”
Tim Vandewinkel: “Daar ben ik het helemaal mee eens. Neem nu eikenhout. Dat is zo moeilijk om te kleuren, je hebt te maken met kleurschakeringen afhankelijk van de soort. Je bent nu eenmaal met een natuurproduct bezig, niet met een exacte wetenschap.”
Jo Van der Stuyft: “Ik geef mijn klanten deskundig advies, maar uiteindelijk spreken zij hun voorkeur uit. Als uitvoerder moet ik ervoor zorgen dat hun parketvloer perfect in elkaar zit.”
Gertie Bijnens: “De architect ontwerpt en wij brengen het project tot een goed eind. We sturen de klant zo veel mogelijk in zijn keuze. Vaak reikt ons team knappe ideeën aan, maar de klant moet er achter staan en er voor willen betalen.”
Jo Van der Stuyft: “Klanten worden alsmaar veeleisender. Daarnaast nemen de werven in grootte toe. Driehonderd vierkante meter parket is vandaag de norm voor een particuliere woning. Wanneer je dit hebt afgewerkt, is de voldoening heel groot. De parketteur zit helemaal achteraan in de bouwfase en moet continu schuiven. Toch pin ik met mijn klant de datum van plaatsing vast en die respecteer ik ook.”
Sophie Luyckx: “De hoge eisen duiken tegenwoordig ook in het lagere marktsegment op. Deze klanten verwachten eveneens een prestigieuze afwerkingsgraad ondanks de goedkopere producten.”
Tim Vandewinkel: “De natuur in huis, daar begint alles mee. Onze sector moet daarnaar blijven streven want ik ben er zeker van dat de eindklant dat evenzeer wil. Niet alleen het hogere segment, maar ook de middenklasse wil genieten van parket in huis. Wij kunnen het middensegment aanboren met goedkopere en mooie producten. Daarvoor moeten we naar alternatieven zoeken en compromissen sluiten met leveranciers. B:hard is zo een alternatief: een samengestelde parketvloer met een toplaag van houtfineer dat via een speciaal procedé wordt verhard. Dat levert een extreme hardheid op die drie keer hoger ligt dan die van eiken bijvoorbeeld. Wat zijn de mogelijkheden en hoe komen wij tot de oplossing? Het start bij de architect en eindigt bij de klant.”
Inspelen op de trends of niet?
Koen Willems: “Een andere constatering: trends dringen zich op. Bedrijven die daarin meegaan, kunnen zich positioneren als trendsetters.”
Gertie Bijnens: “Bij YP Eurofix volgen we altijd ons buikgevoel en gaan wij door zoals we bezig zijn. Ik zie de toekomst rooskleurig tegemoet. Aan de ene kant ben je uiteraard bezig met de uitdagingen die je de komende jaren moet aangaan, maar aan de andere kant heb ik het gevoel dat de weg openligt en dat er nog heel veel op ons pad zal komen. In elk geval: wij gaan ervoor! Een trend die ik nu ontwaar is het gebruik van natuurproducten zoals echte houtsoorten. Parket kent een positieve ontwikkeling. Ik zeg altijd: je kan interieurs wel warm en gezellig maken, maar het begint altijd met een boom in huis.”
Massimo Pignanelli: “Trends, daar moeten we voorzichtig mee zijn. Veel bedrijven investeren in hypes die slechts een paar jaar standhouden en dan weer verdwijnen. Wij proberen als architectenbureau experimenteel te zijn, maar wel met de mindset dat we geen trends volgen en gaan voor langetermijnresultaten. Het is belangrijk om continuïteit te waarborgen.”
Koen Willems: “Kleur wordt alsmaar belangrijker omdat het een meerwaarde kan creëren op een drager. Meerwaarde is het sleutelwoord. Dat vertaalt zich ook bijvoorbeeld in segmentspreiding of ecologisch verantwoord handelen.”
Jo Van der Stuyft: “Parket is een natuurproduct dat op zichzelf staat. Het is een blijver en ook nooit weggeweest. Anders dan bij een kunstmatig industrieel product kies je bij parket bewust voor een edel en duurzaam materiaal. Hoe extremer de mogelijkheden, hoe meer mogelijkheden je hebt. Ik verwacht een evolutie van uitersten: het high-end segment dat kwaliteit verkiest en de brede middengroep die eerder prijskoper is.”
Tim Vandewinkel: “Bovendien heeft de Belg een baksteen in zijn maag. Hij zal blijven bouwen en verbouwen.”
Uitdagingen voor de toekomst
Jo Van der Stuyft: “De beschikbaarheid en de aanvoer van materialen worden de grote uitdagingen voor de toekomst, net als de prijs.”
Massimo Pignanelli: “Vakkundigheid hoort ook thuis in het rijtje!”
Koen Willems: “Bedrijven moeten klantgerichtheid, nauwkeurigheid en de wil om het zo goed mogelijk te doen hoog in het vaandel dragen. In volle coronatijd zagen wij dikwijls paniekreacties: stopgezette productielijnen, afgedankt personeel, geslonken voorraden. Intussen hebben de problemen zich opgestapeld door geblokkeerde containers, importheffingen, peperdure grondstoffen, noem maar op.”
Sophie Luyckx: “Het is van belang dat we in de volgende jaren onze klanten kunnen blijven toeleveren. De spelers in onze markt moeten de koppen dan ook bij elkaar steken en op een bepaald niveau onderling afspraken maken.”
Tim Vandewinkel: “Wij kijken nu maandelijks aan tegen prijsverhogingen.”
Gertie Bijnens: “Grote projecten hebben al snel een looptijd van een tot twee jaar. Dan moet je een risicofactor inbouwen. Want wanneer je de afrekening maakt, mag er geen discussie zijn, vind ik.”
Tim Vandewinkel: “Ook de opvolging in onze sector baart me zorgen. Ik heb het vak van mijn vader geleerd, maar we behoren stilaan tot een uitstervend ras. Daarnaast wordt het steeds moeilijker om doorwinterde vakmannen te vinden die onze anciens in het bedrijf kunnen opvolgen.”
Kobe Janssen: “Ik wil aantonen dat jongeren wel degelijk kunnen presteren in de parketsector. Bovendien blijft ik positief over de dingen die op ons afkomen.”
Massimo Pignanelli: “Wij moeten als experts in ons vak goed met elkaar blijven communiceren. Ik vind dat dit te vaak verloren gaat. Nochtans is communicatie de enige manier om samen te vertrekken en goed en wel aan te komen, in alle richtingen.”