Trends in interieurinrichting, bestaan ze überhaupt nog wel? Vittorio Simoni van Simoni Architecten ging bij interieurbouwer Deholi het debat aan met negen vakspecialisten.
“Bij Arte houden wij ons nauwelijks met trends bezig, we kijken eerder naar wat hot is in de mode en welke kleuren populair zijn in de mode- en meubelindustrie”, begint design studio manager Frederik Decoopman. “Vandaag weten wij al voor 50 procent wat we over twee jaar gaan maken. Natuurlijk moeten wij de vinger aan de pols houden en opvolgen wat er gebeurt met de vormen en texturen in de wereld. Denk bijvoorbeeld aan hout, steeneffecten en textiel. Mensen geven de voorkeur aan warme en tastbare materialen. Zo hebben we onlangs een collectie met oesterachtige schelpen uit de Stille Zuidzee gelanceerd,in de vorm van puzzelachtige muurtegels.”
“Vroeger waren er stromingen zoals de Memphisgroep onder aanvoering van Ettore Sottsass”, vertelt Pascal Segers, zaakvoerder van Pas Interieurconcepten. “Nu zijn interieurtrends heel divers. Naar mijn gevoel lopen stijlen veel meer parallel aan elkaar en kan je daaruit een designvoorkeur distilleren. Wij ontwerpen tijdloze interieurs en leggen het accent op variabele elementen zoals kleuren en accessoires.”
“Ik volg de trends absoluut niet en weet ook niet wat de Kleur van het Jaar is. Toch worden we er als ontwerpers onbewust en haast overal mee geconfronteerd. Net als onze opdrachtgevers”, klinkt het bij Channah Mourmans. De architecte-interieurarchitecte van Mourmans Nypels Architecture gaat verder: “Neem nu Memphismeubelen. Die verkopen vandaag als zoete broodjes, in de jaren 80 kon je ze aan de straatstenen niet kwijt.” “De laatste tijd hebben we bij Deholi enorme hoeveelheden notelaar verwerkt”, merkt directeur-bestuurder Antal Potocan op. “Waarom? Ik kan dat niet benoemen. Het gaat gewoon in één keer die richting uit.”
“Vroeger waren er stromingen zoals de Memphisgroep onder aanvoering van Ettore Sottsass”, vertelt Pascal Segers,
Nieuwe goden en grote Manitoes
“Studenten architectuur en interieurarchitectuur zijn onbewust met trends bezig. Ze volgen de sociale media en dwepen met de Kanye Wests van deze wereld en andere nieuwe goden”, weet Philippe Swartenbroux, docent aan de faculteit Architectuur en Kunst van UHasselt en interieurarchitect bij Puls Architecten. “Grote Manitoes voornamelijk uit de modewereld bepalen de Kleur van het Jaar en allemaal gaan wij voor een stukje mee met die trend.”
“Als audiofabrikant houden we bij de ontwikkeling van onze producten rekening met karakter en toepassing, eerder dan met
trends”, verduidelijkt sales & project manager Nico Tack van PVS Audac. “Wij hechten veel belang aan beleving, daarom pakken we ook uit met een experience center. Geluid moet nu eenmaal aangenaam zijn. Daarnaast proberen wij onze geluidssystemen onzichtbaar te maken en volledig te laten opgaan in de ruimte. Belangrijk is ook om systemen verder uit te bouwen naargelang de verwachtingen van de klant. Zowel technisch als esthetisch.”
Gevoelig voor detaillering
“Als interieurarchitecte luister ik vooral naar mijn klant”, geeft Christel Goossens aan. “Hij bepaalt eigenlijk de trend. Ik kan wel bijsturen, ideeën aanreiken en erop toezien dat de verhoudingen kloppen. Maar ik dring mijn visie niet op en geef enkel raad. Zolang de basisinrichting uit natuurlijke en neutrale materialen bestaat, vind ik het best oké. Ik ben wel gevoelig voor detaillering. Zo kan je met kleuren sfeer creëren of bijvoorbeeld de jaargetijden in huis brengen.”
“Klanten die onze showroom in Meerssen binnenlopen, hebben vaak op voorhand al het internet afgeschuimd naar het parket dat hun voorkeur geniet”, constateert Herbert de Vos, verkoper bij Topshelf Parket. “Zij tonen ons de zoekresultaten en meteen ook wat ze willen. De houten vloer in visgraatmotief of met de Hongaarse punt in verschillende kleuren is terug van nooit helemaal weggeweest. Deze patronen geven een interieur allure en een chique uitstraling.”
“Tegenwoordig gaat iedereen op het internet op zoek naar de stijl die bij hem of haar past”, aldus Marc Vanhees, chief commercial officer bij Democo. “Je speurt online eveneens naar architecten die aansluiten bij jouw stijl.”
Sterk afgezwakt en heel vluchtig
“Mensen worden vandaag ondergedompeld in een zee van mogelijkheden, die meer dan ooit bereikbaar zijn”, stipt Pascal Segers aan. “Via de informatietechnologie komen er zo veel prikkels op je af dat er soms moeilijk een keuze kan worden gemaakt. Interieurarchitecten verstaan de kunst om het hemelsbrede aanbod te filteren en af te stemmen op de behoeften van de klant en hem zo te begeleiden naar het finale concept.”
“We worden allemaal beïnvloed door sociale media. Als je bezig bent met je interieur ga je elementen opnemen en ze voor een deel relateren aan je karakter”, knikt Nico Tack. “In onze sector neemt de technologie een prominente plaats in wat veel invloed uitoefent op het ontstaan van trends. Door de snelle evolutie van de technologie zijn de huidige trends echter sterk afgezwakt en heel vluchtig. Maar in mijn ogen bestaan trends nog altijd.” “Alles ligt vandaag ook meer dan ooit binnen handbereik. Wie instagramt, kan op een gesponsord bericht klikken en nagenoeg in één ruk een bestelling plaatsen. Vroeger moest je je naar een winkel begeven, nu zijn producten veel makkelijker verkrijgbaar. Het marktaanbod is bovendien gigantisch toegenomen”, vindt Marc Vanhees.
Klant op zijn wenken bedienen
“Voor de vloer in onze kantoren hadden wij oorspronkelijk onze zinnen gezet op massief noten parket. Uiteindelijk hebben de Gebroeders Janssen bij ons het Oostenrijkse product B:hard geplaatst. Een houten vloer pur sang en een echt natuurproduct met een extreme hardheid, die drie keer hoger ligt dan die van eiken. Andere voordelen zijn een torenhoge krasresistentie, indrukwekkende slipresistentie en grote brandvertraging. Kortom, een langere levensduur en hogere veiligheid voor zowel onze bedienden als arbeiders”, omschrijft Antal Potocan.
“Met meer dan 30 jaar ervaring ben ik een oude rot in het vak”, zegt Herbert de Vos. “Ik heb heel wat trends in parket zien voorbijkomen. Eiken, merbau, boenen, lakken, verouderde en niet-verouderde parketvloeren, noem maar op. Vandaag kunnen we quasi alles maken en de klant op zijn wenken bedienen met de gewenste kleur en vorm, zodat de vloer 100 procent past bij zijn inrichting en stijl.”
Alles kan en alles mag
“In onze sector word je geconfronteerd met de wensen van de klant en tegelijk met zijn budget”, merkt Philippe Swartenbroux op. “Als die klant droomt van de iconische John Pawson-keuken maar die materialen niet kan betalen, dan reiken de creatievelingen in ons vak daar oplossingen voor aan. Wij ontwerpers staan middenin de maatschappij en geven bijvoorbeeld ook antwoorden op duurzaamheidsvragen. Tegenwoordig wordt er vol ingezet op het creëren van een totaalbeeld, belevenis en experience. En daarvoor moet je ‘the extra mile’ gaan.”
“Het Pinterestplaatje in de architectuur is steeds hetzelfde, alleen hebben we het niet door”, oordeelt Channah Mourmans. “Beleving vind je niet enkel terug in het materiaal, maar ook in hoge mate in het ruimtelijke aspect. Wat me eveneens opvalt: klanten die bij ons aankloppen moeten vaak volledig worden begeleid in het bouwproces. Ze hebben ook geen uitgesproken voorkeur voor een architect en zijn via via in ons bureau terechtgekomen.”
“Vanaf het moment dat je een klant ontvangt, kruip je voor een stuk in de huid van een psycholoog. Want je moet bij wijze van spreken weten hoe hij van ’s morgens tot ’s avonds leeft om een flow in zijn interieur te krijgen. Ik denk dat trends daar op inspelen”, meent Christel Goossens.
“Alles kan en alles mag vandaag de dag”, besluit Frederik Decoopman. “Vroeger had je één tint groen, nu maar liefst honderden varianten. Arte is actief in 130 landen. Ons gamma is heel breed en niet gericht op een of meerdere landen. Nederland is momenteel een heel lucratieve markt. Hoe dan ook, de wereld draait tegenwoordig zo snel waardoor er geen echte trends meer zijn.”
Tekst Erik Cajot | Fotografie Alf Mertens